Hot Cocoa powder

potkopie

Ok, het is niet echt koud, maar de kerstvakantie is begonnen en dat vraagt voor een heerlijke kop warme chocolademelk.

Ik gebruik niet de kant en klare poeders maar ik mix ze zelf. Het is eigenlijk heel simpel, niet duur en zo weet je wat er in zit. Het leuke is ook dat geen enkele batch 100% het zelfde is.

Voor mijn jongste zoon is de dag trouwens niet begonnen of geëindigd zonder zijn bakje troost. Dit heeft hij niet van vreemden, toen ik klein was dronk ik ’s morgens en ‘s avonds ook altijd een “Nesquikje”. Als mijn papa dit maakte was het “the real thing” met echt cacaopoeder en suiker, je kon de korreltjes soms nog echt voelen. Toen vond ik het niet zo lekker maar nu geeft het mij altijd een warm nostalgisch gevoel.

Wat heb je nodig:

Ik gebruik kokosbloesemsuiker, deze geeft een lekker karamelachtige smaak maar is iets minder zoet. Het recept gaat zeker ook met gewone rietsuiker. Ook de rauwe cacaopoeder kan vervangen worden door “gewone” poeder, deze is meestal iets donker van kleur.
Het snuifje zout is heel subtiel, maar geeft het drankje een extra dimensie.

  • 4 el cacaopoeder
  • 8 el Kokosbloesemsuiker of rietsuiker
  • Kaneelpoeder, een goeie snuif
  • Zout, een snuifje.
  • Een goed sluitende bokaal, wekpot…
  • Foodprocessor of blender

* Wil je het toch graag zoeter dan kan je een el suiker per el cacaopoeder toevoegen.

Hoe werkt het:

  • Neem de pot van de foodprocessor en doe daar de 4 el cacaopoeder, de 8 el suiker , het snuifje zout en de snuif kaneel in.
  • Mix alles goed fijn, de suiker moet poeder worden, zo lost deze sneller op in de warme melk.
  • Bewaar het in de goed sluitende bokaal.

mix

De chocolademelk – voor 1 tas

  • Neem 2 koffielepels poeder en doe deze in je tas.
  • Giet er een klein beetje (een bodempje) warme melk bij.
  • Mix tot een egaal papje.
  • Giet er de rest van de melk bij.
  • Geniet

taskopie

 

* Pas de hoeveelheid poeder aan naargelang je smaak en gewoonte, voor ons is dit zoet genoeg, maar zeker niet mierzoet.

* Dit is ook een leuke om cadeau te doen tijdens de feestdagen. Stop het dan in een mooi potje met een leuk label.

Door Chloë

follow my blog on bloglovin

Geef een reactie

