geruite colsjaal breien

MIE_9252

Breien is zo rustgevend. Ik denk door het constant herhalen van dezelfde handeling. Mediterend bijna.

Ik had al een tijd mijn zinnen gezet op een geruite sjaal breien. Maar hoe brei je een geruite schaal? Na een serieuze online zoektocht dit patroon gevonden. Je vindt de engelse beschrijving bij Knitty.

Wat een mooi patroon! En waar ik helemaal blij van word is dat ik allemaal ‘restjes’ heb kunnen gebruiken. Nu ja, restjes… een bol van elke kleur. Maar ik heb altijd wel een bol teveel van men kleuren. Je hebt 5 kleurtjes nodig en breinaalden van 2,5 – 3.

Het is niet zo moeilijk, enkel wijs geraken uit de engelse beschrijving vergt wat inspanning, hulp van google translate en wat gezond brei-verstand.

Het aan elkaar maken van de lap tot een ‘col’ heb ik volgens het principe gedaan dat men in het engels de ‘garter stitch grafting’ noemt. Ik hoorde het werkelijk in Keulen donderen. Google translate maakte er ‘ribbelsteek enten’ van. Ook dat deed geen belletje rinkelen. hier zie je hoe het werkt. Wauw! wat een toptechniek is dat! ik had er nog nooit van gehoord maar het lijkt wel magie. Je heb geen naad! Echt géén naad.
Ik heb er wel een paar kinderloze uren voor nodig gehad. Dat én daglicht.

Maar het grootste werk is heerlijk rustgevend. Een lange lap gewoon rechts breien, en de draden erdoor weven. Wel een werkje maar een leuk werkje.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Eén laatste tip van mij: maak een testlapje. Ik ben vaak te ‘enthousiast’ (of lui?) voor een testlapje. Ik brei redelijk strak en mijn colsjaal is dus iets strakker geworden dan de bedoeling was. Geen probleem maar hem uitdoen is niet echt heel elegant… Ik zou hem namelijk ook kunnen gebruiken om een bank te overvallen… op de tast.

MIE_9255
Maar desondanks ben ik super content met het resultaat. Oordeel zelf maar 😉

Moest je zin hebben deze sjaal te maken en ergens vast zitten geef maar een gil dan!

En hoera! het grijs is een restje van men wanten!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

door Ellen

Follow our blog on bloglovin!

Advertenties

8 gedachtes over “geruite colsjaal breien

  1. dat valt wel mee hoor! het grootst gedeelte is gewoon rechts breien en dat gaat vooruit. het weven gaat ook vlot maar je moet wel een paar uurtjes weven. Bij een trui moet je echt voorpand, rugpand, mouwen, enz… en meerderen en minderen, tellen. das hierbij echt makkelijk.
    Uiteindelijk helemaal geen moeilijk patroon. allen ‘jammer’ dat het in het engels is.

    Like

  2. Waw Ellen!! Echt mooi! En bedankt voor het patroon!! Ik heb al heel veel patronen staan op mijn Pinterest borden maar deze was ik nog niet eerder tegen gekomen. De 271 projecten op Ravelry met dit patroon bewijzen meteen dat dit een heel populair patroon is. Als ik kijk naar de commentaren van de anderen die dit reeds maakten denk ik toch dat je het best bij een col houdt en niet, zoals ik eerst dacht, vol goede moed aan een omslagsjaal begint. Het zou een huzarenproject worden…
    Heel geslaagd alleszins! Al plannen voor het volgende breiproject?

    Liked by 1 persoon