Beanie muts en wachten op de winter

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het schijnt winter te zijn. En een 2-tal weken geleden was daar plots een heuse winterprik, met vriestemperaturen en al!
En dan duiken we in onze winterkast, mutsen, sjaals en (wees-)handschoenen worden gezocht en (soms) gevonden.
De kinderen gaan dik ingeduffeld de deur uit: dikke trui, winterjas, sjaal, handschoenen en muts ver over de oren getrokken… gevolgd door mama… met een tussenseizoenjas over een blouse.
1 stap buiten besef je direct ‘nee, ik ben niet warm genoeg aangekleed’. Maar een blik op de klok maakt ook duidelijk dat je op je tanden zult moeten bijten, want je bent altijd te laat weg.
Klappertandend maak je een ‘mental note’: ‘winter gerief voor mezelf bij elkaar zoeken’.

Na wat graven in de kast bleek ik echt geen leuke muts meer te bezitten. Het laatste model dateerde van 7 jaar geleden, in een kleur die later door een kleurenconsulent voor mijn ‘winter-type’ totaal werd afgeraden in de sterke bewoordingen: ‘als je mensen wil overtuigen dat je ziek bent moet je zeker deze kleur dragen’ (op het moment van het advies droeg ik de kleur in kwestie)

Ondertussen was mij de trend van de oversized muts aka beanie niet ontgaan. En als er nu 1 ding makkelijk te breien is is het wel een muts! Zeker met een rondbreinaald.
Ik had eigenlijk het plan een muts in een fantasiesteek te maken maar het leek me beter om bij wijze van voorstudie een simpel basis model te breien. Dan weet je waar je kunt ‘los gaan’. En ook had ik déze winter nog een muts nodig.

Bij Ravelry vond ik het gratis patroon voor de ‘cafe hat’. Heel basic, perfect voor beginners ook, enige tierelantijntje is het kabeltje in de boord.

Je hebt de muts in drie maten, small, medium en large. Op het zicht besloot ik dat ik een medium hoofd heb. Heb ik nu strak gebreid of heb ik een groot hoofd? Dat laat ik in het midden, maar men fantasiesteek-beanie maak ik in een large. Deze steken zullen nog wat strakker zijn en dan vrees ik dat men muts qua vorm meer een smurfenmuts zal worden… en qua timing zal die muts te laat zijn voor carnaval dus lijkt het me niet ideaal.

Wat heb je nodig:

  • 100 gram wol voor dikte 4,5-5. Ik gebruikte Pilou Plus van Phildar.
  • rondbreinaald 4 en 5 (lengte 60cm)
  • 4 breinaalden van 4 of 4,5 om te minderen op het einde.
  • kabelnaald

Voor de werkwijze druk je gewoon even het gratis patroon af.

Pff… muts showen vond ik moeilijker dan muts breien!

door Ellen

Follow our blog on bloglovin!

2 gedachtes over “Beanie muts en wachten op de winter

Geef een reactie

