Basic: Granola met banaan

IMG_8872

Eerder deelde we al het gezonde en super makkelijke receptje voor overnight oats. Nu is het de beurt aan de granola. Een heerlijke basic waarmee je eindeloos kunt variëren.

Ik maakte mijn eerste granola een vijf jaar geleden, ik was net moeder geworden van onze tweede zoon en een nieuwe full-time baan begonnen. Ik gaf nog volop borstvoeding en voelde me echt futloos. Na wat soul searching werden een paar dingen duidelijk, je kan niet alles zelf doen, dus het tijdperk van de poetshulp ging van start. Ooh wat zou ik zijn zonder hun hulp, niets is zo zalig als thuis komen in een proper huis.

Maar er kwam nog een belangrijk item aan het licht. Ik nam niet de tijd om goed te ontbijten, enkele tassen koffie en ik ging door tot de middag, waarna ik na de lunch moest vechten tegen een mega “after diner dip”. Dit moest duidelijk veranderen. Ik moest ontbijten, maar ik ben eigenlijk echt geen brood-lover. Dus ik moest op zoek naar een alternatief… Minder koffie, granola, yoghurt en fruit, dat was de oplossing.

Blijkt ook nog eens dat je het kei gemakkelijk zelf kunt maken en het huis ruikt heerlijk wanneer de granola in de oven staat. Een echte winner dus.

Ondertussen zijn we dus 5 jaar verder en enorm veel varianten op de granola rijker. Hier staat altijd een pot granola op de kast. Geregeld zie ik er een kinderhandje in duiken voor een snelle snack. Niet erg want het zit boordevol goeds: zaden, pitten noten, haver en trage suikers.

Wat heb je nodig:

  • 5OO gr havervlokken
  • 2 rijpe bananen (gemixt)
  • 1 cup amandelmeel
  • ½ cup kokosrasp
  • ½ cup pompoenpitten
  • ½ cup zonnebloempitten
  • ½ cup wit sesamzaad
  • ½ cup geroosterde boekweit (kasha) maar gewone is vast ook goed
  • ½ cup gepofte gierst , dit geeft een lekker crunch
  • 1 el kaneelpoeder
  • 1 el cacaopoeder
  • 1 tl gemberpoeder
  • 50 ml ahornsiroop
  • 2 el gesmolten kokosolie
  • Snuifje zout
  • 1 cup gedroogd fruit (cranberies, rozijntjes, gojibessen, dadels,…) waar je zin in hebt. Ik gebruik voor deze batch mini vijgen.
  • Grote ovenschaal

* Dit is voor een grote portie, waar wij als gezin een goede week van genieten (mijn mannen kunnen best wel wat verzetten). Je kan de hoeveelheden makkelijk halveren.

* Kasha is de in olie geroosterde boekweit, het heeft een pittige nootachtige smaak en is ook lekker om zo te eten als nootje. In de granola blijft deze lekker crunchi ook in mel of yoghurt.

Hoe maak je het:

  • Zet de oven op 200°
  • Is de oven op temperatuur, doe dan alle ingrediënten ( behalve het gedroogde fruit) in de ovenschaal en meng alles goed door elkaar. Gebruik hiervoor de handen.
  • Steek de ovenschaal direct in de oven.
  • Zet de timer op 10 min. Roer alles na 10 minuten even om.
  • Zet de timer nog eens op 10 min en controleer de granola. Roer nog eens om.
  • Als alles mooi goudbruin is kan de granola uit de oven.
  • Laat het afkoelen in de schaal. Nu kan je er het gedroogd fruit bij doen.
  • Stop in een grote goed afsluitende pot

* Het is belangrijk dat je echt wacht tot de oven op temperatuur is voor je de ingrediënten gaat mengen. Door de bananen is je mengsel best vochtig waardoor de haver kan en de gepofte gierst kan gaan zwellen, hierdoor is de kans groot dat je granola te zacht blijft en ze haar crunch verliest.

Hoe eet je het:

  • Heerlijk met yoghurt, vers fruit en wat extra honing
  • Super met frisse verse melk of notenmelk
  • Lekker als topping bovenop een ijsje of pudding
  • Als lekkere crunch bij een fruitsalade.
  • Gewoon uit het vuistje als lekkere knabbel
  • Op een koekje of in een muffin

* Meestal heb ik een klein potje granola in mijn boekentas zitten, voor het geval ik mijn lunch ben vergeten of een hongertje heb. Dan doe ik er gewoon wat melk bij of knabbel het zo op.

 

img_9031

Door Chloë

Follow our blog on bloglovin!

 

Een gedachte over “Basic: Granola met banaan

Geef een reactie

