bananenbrood maken

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ik hou van eten, ik hou van snoepen, snacks, tussendoortjes…
Daarom moet ik zien dat ik steeds gezonde doch bevredigend lekkere dingen heb staan. Zo niet grijp ik naar iets anders.
Bananenbrood is zoiets dat ik dan in huis probeer te hebben, maar ook mueslirepen, bounty’s, enz…

Dit bananenbrood is een topper! (Al zeg ik het zelf 😉 )
Het houdt het perfecte evenwicht tussen lekker en gezond. Ik heb heel wat bananenbroden geprobeerd. Erg lekkere, maar die waren dan weer niet erg gezond, maar ook tegenvallende gezonde exemplaren.
Het heeft dan ook wat experimenteer werk gekost maar nu heb ik een lekker en een gezond exemplaar bedacht en gebakken.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hier komt hij:

Wat heb je nodig:

  • 300 gram overrijpe bananen*
  • 40 gram ghee*
  • 2 tot 4 eetlepel ahornsiroop (ik doe 2, ik hou niet van té zoet)
  • 1 theelepel kaneel
  • 1 theelepel vanille extract
  • wat nootmuskaat
  • 1 eetlepel citroensap
  • 100 gram amandelmeel
  • 140 gram speltbloem
  • 1 eetlepel bakpoeder
  • 1 eetlepel baking soda
  • 3 eieren
  • snuifje zout
  • cakeblik van rond de 21 cm

Hoe maak je het:

  • verwarm de oven voor op 175°c (hetelucht)
  • Meng in een kom alle droge ingrediënten: speltbloem, amandelmeel, bakpoeder, baking soda, en alle specerijen.
  • Meng in een andere mengkom de geprakte banaan met de ghee, ahornsiroop, eieren, citroensap. Kortom de natte ingrediënten.
  • Meng nu alles samen.
  • Bedek een cakeblik met bakpapier en stort in de vorm
  • bak ongeveer een uur, bedek na 30 minuten je brood met aluminiumfolie.
  • wanneer je prikker er droog uit komt is je bananenbrood gaar

Tip: Heerlijk met boter en wat zout!

*de schil van de bananen moet echt bruin zijn, mag pikzwart zijn. Hoe rijper hoe zoeter en geconcentreerder de smaak.
*je kan ook i.p.v. ghee boter of kokosolie gebruiken.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Door Ellen

Follow our blog on bloglovin!

2 gedachtes over “bananenbrood maken

Geef een reactie

