Dé mueslireep der mueslirepen

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

In de categorie ‘gezond snacken’ hoort een lekkere mueslireep. Met de nadruk op ‘lekker’.

Zelf mueslirepen maken is niet echt moeilijk maar bij elk recept dat ik probeerde had ik steeds het gevoel ‘hmmm, niet slecht maar ook niet wauw’.
Dat kon dus beter.
Dat was mijn nieuwe project en daar beet ik me serieus in vast (Ik ben een ‘tìkkeltje’ perfectionistisch).
Pit-pit had weer een goede klant aan mij want in het groot kocht ik de nodige zaden, pitten en gedroogde vruchten aan en ging aan de slag.
(En zoals het elke shoppende vrouw wel eens (constant) overkomt werden de aangekochte goederen snel weg gezet in de berging zodat manlief niet zou vragen ‘wat heeft dat gekost?’)

Na mijn derde ‘tja, niet slecht maar ook niet wauw’-batch kwam ik op de blog van mme Zsazsa een post tegen ‘de queeste van de mueslireep’. Aha! iemand was me voor geweest en had het al uitgedokterd! hoera!
Dus dat werd batch nr 4. Deze was met kop en schouder qua smaak beter dan de vorige pogingen. Maaaaar, toch nog niet perfect.
Deze vielen toch teveel uit elkaar, hoe hard ik ook probeerde de noten, zaden en vruchten wilden maar geen repen blijven.
De repen die even in de oven gingen bleven wel beter aan elkaar…. daar dus mijn kleine aanpassing.

Dus zoals de titel al zegt ‘dit is em’! Batch nr 5 is het geworden.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Wat heb je nodig:

  • een gewone koffiekopje als maat
  • 1,5 kopje havermout
  • 1 kopje noten, zaden en pitten
  • 1 echt propvol kopje dadels en abrikozen
  • 1 grote eetlepel pindakaas
  • 2 kl honing
  • een snuifje grof zeezout

Hoe maak je het:

  • Verwarm je oven voor om 175°c
  • Rooster de havermout en de noten kort in een droge pan
  • Hak de dadels en abrikozen fijn in een keukenrobot, voeg pindakaas, honing en zout toe.
  • Voeg het mengsel bij de havermout en de noten en zaden en meng goed door elkaar
  • Leg een groot stuk bakpapier op een bakplaat en stort het mengsel hierop
  • Duw het mengsel goed aan, het mag 1 tot 1,5 cm dik zijn. Ik vouw mijn bakpapier over het mengel en duw dan goed door.
  • Zet 10-15 minuutjes in de oven. Hou het in de gaten, het mag niet  goudbruin zijn.
  • Snij er direct repen van eens uit de oven.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Smakelijk!

Door Ellen

Follow our blog on bloglovin!

 

 

 

4 gedachtes over “Dé mueslireep der mueslirepen

Geef een reactie

