Honey and maple crispies

IMG_0420-4

Mijn jongens zijn waren helemaal verzot op “Honey Pops”. Ik kon met hen de supermarkt niet binnen gaan of ze kwamen al af met een doos, zette hun beste puppy ogen op en begonnen met hun smeekbede… “ toe please mama…” Hoe vaak heb ik niet aan de kassa gestaan om daar te ontdekken dat ik een verstekeling in mijn kar had. Het is dan ook best lekker, maar ooh zo mierzoet. Ik wil mijn schatten hun lekker pleziertje niet ontzeggen, dus ging ik opzoek naar een manier om het zelf te maken. Na de ontdekking van de maple popcorn kwam ik al snel op het volgende idee: ik pas de zelfde procedure toe met gepofte rijst en gierst (ik had nog een beetje van de twee liggen, net genoeg voor een bevredigende portie). En zo was dit succesnummertje geboren.

Mijn mannen zeuren niet meer achter de Honey Pops, ze zagen nu de oren van mijn hoofd om een nieuwe portie te maken en daarbij helpen ze graag een handje. Met wat melk is het een ideale snack na een namiddagje ravotten. Ikzelf vind het heerlijk als crispy topping bij een potje yoghurt, ijs of wat havermout. Maar daar blijft het niet bij, geregeld word er stiekem een handje in de pot gestoken voor een snellen hap.

Wat heb je nodig:

  • 2 cups gepofte rijst
  • 2 cups gepofte gierst
  • 1 el honing
  • 2 el maple syrup
  • snuifje zeezout
  • bakplaat
  • bakpapier
  • 1 grote mengkom /slakom
  • 1 schaal
  • oven

 Hoe maak je het:

  • Warm de oven voor op 200°
  • Neem een grote mengkom en doe er de gepofte rijst en gierst in.
  • Voeg 2 el maple syrup, 1 el honing en het snuifje zout toe.
  • Meng alles rustig door elkaar tot alle korrels zijn bedekt. Als je goed luistert zal je de crispies horen knisperen.
  • Giet ongeveer de helft uit op de bakplaat en strijk het goed uit zodat je een dunne laag krijgt.
  • Stop ze in de oven en blijf er bij want het kan snel gaan. Kijk na ongeveer 2 minuten en roer de crispies even om. Laat ze nog 2 minuten in de oven en haal ze er uit. Ze hebben nu een lichte goude kleur.
  • Giet ze uit in de schaal en laat afkoelen.
  • Herhaal deze stappen voor de tweede helft van de crispies.
  • Schud de korrels in de schaal los met de handen.
  • Laat ze verder afkoelen en bewaar ze dan in een luchtdichte doos.

* Ik weet niet hoe lang ze goed blijven, bij ons halen ze amper dag 5.

* Je kan ze ook alleen van gepofte gierst, quinoa of rijst maken. En ook enkel met honing of maple gaat het prima.

door Chloë

Follow our blog on bloglovin!

Een gedachte over “Honey and maple crispies

Geef een reactie

