Waterkefir deel 2: Extra smaak en frizzz tijdens de tweede gisting.

IMG_1268-2

Oké, nu hebben we het waterkefir maken onder de knie. Het bubbelende goedje heeft voor mij iets ontspannend, het is een soort aquarium, ik kan minuten naar die bubbels kijken en dan komen mijn gedachten even helemaal tot rust.

Tijdens de eerste gisting van de waterkefir kan je ook al experimenteren met smaken, door de vijgen of abrikozen te vervangen door ander fruit, gedroogd of niet. Dit fruit heeft vaak een negatieve werking op de probiotische werking van onze waterkefir, je kan deze kefirkorrels dan ook best na gebruik weggooien.

Nu kan je de waterkefir na de eerste gisting (de 48 uur) ook eens een tweede keer laten gisten, dit doe je dan op flessen. Deze tweede gisting zorgt voor extra bubbels waardoor je een echte bruisende drank krijgt. Ik voeg tijdens deze tweede gisting extra smaken toe, zo blijft mijn basis waterkefir een bron van probiotica en moet ik de korrels niet steeds weggooien.

Ik geef jullie drie zomerse smaken: muntkefir, mangokefir en cassiskefir. Ze zijn heerlijk verfrissend en passen zeker bij een zomerse aperitief of gewoon als lekker tussendoortje.

IMG_1279-3

Wat heb je nodig: 

  • Verse batch waterkefir, net afgegoten. ( ongeveer 1500 ml)
  • 1 hand verse biologische munt
  • ½ cup of een hand mango stukjes
  • ½ cup of een hand blauwe bessen
  • 3 goed sluitende flessen van 500 ml
  • lichte plaats
  • tijd

* Ik gebruik flessen waar ooit passata in zat. De opening is groot en dus makkelijk te kuisen.

 Hoe maak je het:

  • Giet* de basis waterkefir af.
  • Doe de munt, de mango en de blauwe bessen ieders in een fles.
  • Giet de waterkefir in de flessen. Hou zeker minimum 3 cm van de rand vrij, er zullen gassen ontstaan en je wilt niet dat je flessen ontploffen.
  • Sluit je flessen goed af. Je wilt niet dat er gassen ontsnappen.
  • Zet de flessen minsten 1 dag op een lichte (daglicht) plek.
  • Open en geniet. Pas op het kan stevig bruisen.
  • In de koelkast nog een dag of twee te bewaren, maar ze gaan er hier goed door

* Giet je waterkefir in de ochtend af, dan heb je licht genoeg voor je tweede gisting.

* Zorg er voor dat je basis waterkefir niet ouder is dan 48u, anders word het best zurig en lijkt het eerder op een fruitbiertje

* Je zou deze nieuwe kefir ook kunnen afgieten, maar dit gaat ten koste van de frizzz, dus ik doe het niet en giet het door een theezeefje in het glas of laat het fruit gewoon lekken zitten.

Door Chloë

Follow our blog on bloglovin!

5 gedachtes over “Waterkefir deel 2: Extra smaak en frizzz tijdens de tweede gisting.

  1. Ondertussen zit ik hier dus ook met drie fameus grote fans. 🙂 Ze drinken niks anders meer. Vooral de mangokefir en frambozenkefir gaan er hier snel door.
    Een van mijn zoontjes vroeg of ik dit ook eens met appelsien kan maken. Doe ik dit dan best met of zonder schil? (het gaat hier voor alle duidelijkheid niet over biologische exemplaren)
    Of gebruik ik de appelsien beter niet in de hergistings maar in de eerste fase? Want dan moet ik natuurlijk wel op zoek naar biologische appelsienen.

    Like

    1. Als het bio appelsienen zijn dan mag het met de schil anders echt niet, het zou de korrels tijdens de eerste gisting beschadigen. Ik zelf doe de schil er vaak af bio of niet bio omdat het witte voor een te bittere bijsmaak kan zorgen. Wil je de zeste toch, dan kan er je even met een dunschiller wat afhalen. Je kan de twee manieren testen, in eerste gisting of in tweede. Veel bronnen zeggen dat citroenen het beste zijn voor je kolonie en dat ze met ander fruit verzwakken… Maar als je genoeg korrels hebt kan je zeker experimenteren met andere citrusvruchten… Dat is net zo leuk 😉
      Succes en laat zeker weten hoe hij het vond.

      Like

Geef een reactie

