Muesliballen met power

IMG_2997-2

Ook al ga ik bij het ontbijt meestal voor een kom havermoutpap. Toch gaat mijn maag zo rond een uur of 10 al wat rommelen en dan heb ik vooral zin in iets lekker zoet. Iets wat ik zo tijdens een pauze snel in mijn mond kan stoppen en me nodige energie geeft om mijn bezigheden verder te zetten.

Dus omdat het nieuwe schooljaar nu echt van start is gegaan, leek een gezonde lekkere snack wel op zijn plaats.

Wij zijn zoals jullie al weten gek op havermout, noten, zaden en gedroogde vruchten. Ellen poste dan ook al een recept voor zalige mueslirepen.
Mijn balletjes zijn in oorsprong ook repen, maar ik was het gepruts en afbrokkelen op een dag zo beu dat ik gewoon balletje ben gaan rollen. En eerlijk, ik vind ze best prima zo. Ze zijn easy om te maken, passen perfect in een van mijn opbergpotjes en natuurlijk kan je er zo snel stiekem eentje in je mond stoppen. De cranberry’s, de kokosrasp en dat vleugje zout maken ze voor mij onweerstaanbaar.

Wat heb je nodig:

  • 30 gedroogde ontzwavelde abrikozen
  • 5 eetlepels gesmolten kokosolie
  • 1 el ahornsiroop
  • Snuif grof zeezout
  • 100 gr havermoutvlokken
  • 50 gr geraspte kokosnoot
  • 50 gr geroosterd sesamzaad
  • 25 gr hennepzaad
  • 50 gr Pompoen pitten
  • 4 el maanzaad
  • Klein handje gedroogde cranberry’s

Hoe maak je het:

  • Mix de abrikozen met de ahornsiroop in de foodprocessor tot een gladde puree
  • Rooster de havermout even in een droge pan, tot ze lichtbruin worden en heerlijk naar crumble gaan ruiken.
  • Voeg alle ingrediënten samen in een grote kom en meng de kokosolie en de abrikozenpuree er door. Gebruik hier voor je handen.
  • Laat het mengsel dan een beetje opstijven in de koelkast +/- 10 min
  • Neem een bakplaat en bedek deze met bakpapier indien nodig.
  • Maak je handen een beetje nat en rol nu balletjes, ongeveer zo groot als een pingpongbal.
  • Leg de balletjes op de bakplaat en laat ze eens gerold weer een half uurtje opstijven in de koelkast.
  • Bewaar ze een luchtdichte pot. Ze zijn in de koelkast 2 weken houdbaar.

IMG_2945

Veel snack-plezier!
Wel gevaarlijk, zo’n potje binnen handbereik.

Door Chloë

Follow our blog on bloglovin!

 

 

 

Geef een reactie

