Tarte au citron de Loulou

img_3311-2

Ik ben een enorme fan van de Citroen. Eigenlijk vind ik alles met citroen de moeite van het proeven waard. Ze zijn zo veelzijdig en geven alles met enkele druppeltjes dat tikkeltje extra. Is het nu een hartig gerechtje of iets zoet…

Mijn liefde voor de citroen heb ik duidelijk doorgegeven aan mijn oudste zoon, hij kan echt genieten van een citroen uit het vuistje. Nu ik dit zo neerschrijf krijg ik een flash-back van mijn broer, hij at als kind ook graag citroenen uit het vuistje, net als je appelsienen of mandarijnen eet. Het is misschien echt iets genetisch…

Eten en smaken doorgeven zit echt in ons bloed en zoals ik jullie al heb verteld hebben we in mijn familie veel familierecepten. Het recept voor deze citroentaart is er zo eentje. De naam zegt het zelf, het is een recept van Loulou, mijn grootante. Loulou is de oudste zus van mijn grootmoeder a.k.a. Mamie.

Deze citroentaart is onmisbaar op onze familiefeesten, ons Mamie moet en zal dan enkele van deze citroentaarten uit haar Aga toveren. Ook al is het feest al volop bezig, toch staat ze nog in de keuken, al is het om er voor te zorgen dat haar kleindochters de instructies nauwgezet volgen. Het zijn ook de taarten die al op zijn voor de maaltijd is afgelopen en we aan het dessert kunnen beginnen. Het lijkt alsof sommige in een hoekje zitten te wachten tot ze hun slag kunnen slaan.

Ik ben geen echte taartenmadam, maar deze fris zure citroentaart is gewoon helemaal mijn ding. Het heeft de nodige “zing” ( of hoe zeggen ze dat ook weer?) die ik nodig heb om echt van iets zoet te kunnen genieten. Het is gewoon de kracht van deze taart, het kan onmogelijk bij één stukje blijven.

img_3004

Ik heb al veel verzoekjes gekregen om dit recept met jullie te delen, maar voor ik dit kon doen heb ik toch even gevraagd of dit oké was. Et voilà hier is het recept.

Wat heb je nodig:

  • Een rol zanddeeg
  • 1 ei
  • 100gr suiker ( ik gebruik rietsuiker)
  • 60 gr gesmolten boter
  • Sap van 1 bio citroen
  • Zeste van 1 bio citroen
  • Bakbonen
  • Lage ronde bakvorm (zoals voor quiches enz.)

Hoe maak je het:

  • Verwarm de oven voor op 180°
  • Doe het zanddeeg op zijn boterpapier in een bakvorm. Doe er de bakbonen in en bak het deeg gedurende 10 min in de oven.
  • Haal het deeg uit de oven. En laat even afkoelen en haal de bakbonen er uit.
  • Maak ondertussen de vulling: klop het ei en de suiker op tot een gladde schuimige crème. Voeg er de gesmolten boter bij, de zeste en het citroensap. Meng alles weer goed door elkaar.
  • Giet het mengel in de taartvorm.
  • Bak 20 min op 180°. Ga na 15 min al eens kijken. Het wordt een soort citroen-karamel, dus zorg dat het niet gaat aanbranden. Wanneer het schuim is weggetrokken en alles een diep gele kleur heeft, dan is de taart klaar.

Wie weet zijn jullie nu een familierecept rijker.

Door Chloë

Follow our blog on bloglovin!

4 gedachtes over “Tarte au citron de Loulou

Geef een reactie

