Waspoeder – Witte was

Ik ben iemand die zich snel verveelt, of ja, dat klinkt zo negatief.
Ik zal het anders zeggen: ik ben steeds een tijd helemaal ‘into’ iets en dan ‘into’ het volgende, en dan wissel ik af op de verschillende vlakken.
Deze vlakken zijn tot hier toe (want het groeit steeds aan), koken, bakken, breien, naaien, cosmetica maken en nu ook huishoudproducten maken.
(èn schilderen en tekenen natuurlijk).

Huishoudproducten maken is het laatste dat ik absoluut wou beginnen doen. Wat research en wat basics in huis halen en op 2 minuten heb je je product, want het is echt maar gewoon alles bij elkaar gooien en schudden of roeren en klaar is kees. Dus qua tijd en moeite kon dat nog wel bij mijn lijstje 😉

Dus, waspoeder.
Chloë heeft een tijd terug al vertelt hoe je vloeibaar wasmiddel maakt. Dit gebruiken we hier vooral voor de gekleurde was.
De waspoeder gebruik ik voor de witte was en de kookwas.
Ook hier weer als voordeel dat het biologisch afbreekbaar is, niet irriterend is voor de gevoelige huid en het is goedkoop.
fullsizerenderWat heb je nodig:

  • 80 gr zeepvlokken (ik gebruik marseillezeep)
  • 300 gr soda*
  • 150 gr zuiveringszout
  • 150 gr citroenzuur
  • 75 gr grof zeezout
  • weckpot

Hoe maak je het:

  • Weeg alles af, rechtstreeks in je weckpot en schudt door elkaar.

Hoe gebruik je het:

  • Gebruik ongeveer 2 eetlepels. Ik druppel nog wat etherische olie erbij voor dat extra fris geurtje.

*gebruik hiervoor best Driehoek Kristal Soda, dit is extra geconcentreerd en droog. Anders gaat het al bruisen in je pot.
Ik kocht deze soda aan bij bol.com

Door Ellen

Follow our blog on bloglovin!

 

4 gedachtes over “Waspoeder – Witte was

  1. Ik ben vandaag alle ingrediënten gaan halen om zelf waspoeder te maken. Is er een speciale reden waarom je dit enkel voor de witte was en de kookwas gebruikt? Of kan je dit voor alle was gebruiken? Bedankt!

    Like

Geef een reactie

