Kinderfavoriet: Geroosterde tomatensoep.

img_3310

Als mijn jongens om soep vragen is het meestal tomatensoep met balletjes. En eigenlijk bedoelen ze daar die soep in kartonnendozen mee. Je kent ze wel, een klassieker op de camping. Eigenlijk ben ik daar dus een beetje vies van, vooral van die balletjes en god weet waarom, maar daar zijn die kerels van mij nog het verlekkerdst op.

Ik vind tomatensoep ook echt lekker maar ontzag me steeds het pellen van de tomaten, als leerkracht in een creatieve richting zitten mijn handen altijd vol met papercuts, ik moet het jullie  vast niet vertellen, maar bij aanraking met tomatensap pikt dat enorm!!
Dus werd het dringend tijd om een snelle manier te bedenken om verse tomatensoep op tafel te toveren. Ik vond het antwoord bij een receptje van Dorien Knockaerd aka Jonge Sla. Buiten dat de tomaten even in de oven moeten staan is dit receptje eigenlijk in een handomdraai klaar, gewoon wat mixen en de bouillon toevoegen. Eigenlijk doet de oven gewoon het al werk. En zo hebben we het graag.

Deze soep is echt een toppertje en vinden mijn kerels minstens even lekker als de geprefabriceerde versie in kartonnendozen.Voor de balletjes volg je gewoon dit recept (maar dan voor minder gehakt), zo heb je lekkere sappige balletjes en is iedereen blij.

Wat heb je nodig:

  • Grote ovenschaal
  • 1,5 kg lekkere tomaten
  • 4 zoete ajuinen
  • 5 grote looktenen
  • Enkele takjes verse tijm
  • 5 tal blaadjes verse salie
  • takje verse rozemarijn
  • gedroogd venkelzaad
  • Snuif cayennepeper
  • Snuif zoet paprikapoeder
  • Snuif kaneelpoeder
  • zeezout
  • olijfolie
  • 750 ml kippenbouillon of  water en bouillonblokjes

Hoe maak je het:

  • Verwarm de oven voor op 200°
  • Was de tomaten en snij ze in 2. Leg ze naast elkaar in de ovenschaal.
  • Snij de ajuinen in 4 maantjes. Leg ze tussen de tomaten.
  • Pel de lookteentjes en leg deze ook tussen de tomaten.
  • Spoel de kruiden af met water en leg ze boven de tomaten.
  • Overgiet de tomaten royaal met olijfolie
  • Bestrooi de tomaten met het zeezout*.
  • Bestrooi de tomaten met een mespuntje cayennepeper, niet te veel als je het voor de kids maakt.
  • Bestrooi de tomaten met een heel klein snuifje kaneel. Let op: het is niet de bedoeling dat het gaat overheersen, het moet juist heel subtiel zijn, bijna niet te herkennen.
  • Bestrooi de tomaten met een snuifje paprikapoeder en venkelzaad*.
  • Stop de tomaten nu voor ongeveer een uur in de oven. De tomaten en ajuinen mogen al een bruin randje krijgen, deze geeft de lekkere geroosterde smaak.
  • Haal de tomaten uit de oven en laat even afkoelen. Mix het tomaten, look en ajuin mengsel nu fijn met de passe-vite. Ik heb geen passe-vite en gebruik mijn staafmixer en mijn puntzeef. Zet de puntzeef in je kookpot, doe er enkele lepels tomaten en co in en duw al mixend met de staafmixer de saus door de zeef. Je zult zien dat uiteindelijk alleen de pelletjes en pitjes in de zeef blijven zitten.
    Mix alle groenten fijn. Zorg dat je ook alle sappen en ook de aangekoekte stukjes mee hebt, hier zit namelijk veel smaak in.
  • Voeg de kippenbouillon toe en proef, kruid indien nodig nog een beetje bij met zout of een koffielepel kokosbloesemsuiker als je te zure tomaten hebt gebruikt.

* Voor het malen van mijn kruiden en zout gebruik ik de molentjes van Ikea. Handig want je kan deze verstellen om fijner of juist grovere kruiden en zout te hebben. Kruiden zoals venkel of komijn kan je best a la minuut vermalen of kneuzen zo geven ze de beste smaken vrij. Met deze molentjes kan dit zonder dat je nog veel extra poetswerk hebt.

* Extra lekker met zelf gemaakte croutons.

* Als je de bouillon weglaat kan heb je eigenlijk gewoon een super lekkere passata die als basis voor alle tomatensausen kan worden gebruik.

* Vries grote hoeveelheden soep of passata in of doe het op grootmoederswijze en maak ze in met weckpotten.

Voor de onvermijdelijke tomatenvlekken kan je het waspoeder uit de vorige post gebruiken 😉

Door Chloë

 

 

 

Een gedachte over “Kinderfavoriet: Geroosterde tomatensoep.

Geef een reactie

