Ghee

Pencils and Spoons

OLYMPUS DIGITAL CAMERADe grote vet-zoektocht uitGEKLAARD

Een tijd bleef de vraag ‘welk vetstof gebruik ik’ een hele moeilijke voor mij. Roomboter brandt snel aan, zelfs met olijfolie erbij. Kokosolie heeft voor sommige gerechten toch echt niet de juiste smaak (en soms net wel en dan een echte aanrader). Margarines en halvarines zitten boordevol transvetten en wil ik echt vermijden. (becel, solo, enz…) En toen kwam daar plots ghee, voorbij.

‘Wat is Ghee?’ hoor ik je denken.

Ghee is niks meer of minder dan geklaarde boter, de indiase vorm van geklaarde boter. Ghee is boter zonder eiwitten en zouten, ook het meeste vocht verdampt tijdens het bereidingsproces. Het kan tot hogere temperaturen verhit worden dan gewone boter en de meeste oliën.

Ghee blijkt dan nog eens erg gezond te zijn! Cholesterol-verlagend zelfs! Vol vitaminen. Het heeft een reinigende werking op de darmen en de lever. En puur persoonlijk vind ik ghee ook veel lekkerder ruiken…

View original post 232 woorden meer

Geef een reactie

