Rode Bietenketchup

fullsizerenderMijn eerste kennismaking met rode biet dateert van ondertussen 15 jaar geleden (oh help seg, ik word oud!).
Ik woonde een jaar bij een gastgezin in Letland. En de letten houden van rode biet. Ondertussen ben ik zot van rode biet maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat het geen liefde op het eerste gezicht was.
Mijn eerste kennismaking was een Letse salade. Rode biet, zure haring en zure room. Oh, het gerecht staat nog op mijn netvlies gebrand. De zure room kleurde fluo-roze van de biet. Nee, geen topper voor mij.
Maar andere gerechten waren heerlijk en zo ontstond mijn liefde voor deze gezonde groente.

Deze rode bietenketchup is heerlijk zoetzuur, zonder geraffineerde suikers, vol van smaak. Heerlijk als dipsaus, of een heerlijk wrap met geitenkaas.

Wat heb je nodig:

  • 300 gram rode biet
  • 1 teentje look
  • 1 ui
  • 200 ml appelazijn
  • 100 ml honing

Hoe maak je het:

  • Snij je biet in blokjes en snipper je ui en look
  • Voeg alle ingrediënten in een pannetje en breng aan de kook
  • Laat ongeveer 30 minuten koken (check even of je bietjes gaar zijn)
  • Mix fijn in een blender en kruid bij naar smaak met peper en zout.
  • Giet je hete ketchup in gesteriliseerde potten. Draai stevig toe en laat ondersteboven afkoelen zodat het vacuum trekt.

img_6439

Wrap met rode biet:

  • Bestrijk het midden van je wrap met je heerlijke bietenketchup
  • Brokkel er wat geitenkaas over
  • Meng in een kom: blokjes gekookte biet, appel en gehakte walnoten.
  • Schep wat van je mengsel op je wrap, afwerken met wat verse spinazie.

 

Smakelijk!

Door Ellen

Follow our blog on bloglovin!

 

Geef een reactie

