Zuurdesembroodjes voor de kinderen

img_6527Zuurdesem en kinderen.
2 jaar terug zou ik gedacht hebben dat dat nooit een goede combinatie kon zijn.
Kinderen, althans de onze, hebben nogal een simpel smakenpalet. 3 a 4 keer per week probeer ik daar wat rekening mee te houden in de keuken.
Puur al omdat ik niet hélemaal blij word van ‘EIKES! wat is dat?!’ aka, gestoofde venkel. Of ‘dat eet ik niet zene!’ aka lasagne (zijn deze kinderen écht van ons vragen manlief en ik ons dan oprecht af).

Zo dacht ik dus ook toen ik net desembroden begon te bakken: ‘nope, dat wordt een no-go’.
Maar, sinds ik tarwedesem gebruik in plaats van roggedesem. Zijn mijn broden veel minder zuur en eten de koters het met veel smaak op.
Uiteraard zijn ook onze kinderen wild van sandwiches. En deze broodjes doen daar perfect dienst voor. Echt heerlijk zijn ze!

Het recept komt van een super blog ‘Rise of the sourdough preacher‘.

Wat heb je nodig: (voor 15 broodjes)

  • 600 gram tarwebloem
  • 45 gram suiker
  • 315 gram melk (20- 25°C)
  • 225 gram zuurdesem (mooi verdubbeld)
  • 10,50 gram zout
  • 45 gram boter
  • 1 ei met 1 el water

Hoe maak je het:

  • Doe bloem, suiker, melk en desem in je standmixer en meng 5 minuten
  • Voeg vervolgens de boter en het zout toe en meng opnieuw 5 minuten
  • Laat het nu afgedekt (ingevet plastiekfolie) een 4 tot 5 uur rijzen in een met zonnebloemolie ingevette kom.
  • Stort het deeg op een met zonnebloemolie ingevet werkblad, duw zachtjes de lucht eruit.
  • Verdeel het deeg in 15 gelijke delen van rond de 82 gram.
  • Bol zachtjes op en laat 20 minuten afgedekt rusten.
  • Bol de broodjes wat steviger op en leg ze op een bakplaat. Dek opnieuw af met platiekfolie en laat 3 uur rijzen
  • Verwarm de oven voor op 200°C
  • Klop je ei met je water door elkaar en strijk de broodjes met je eimengsel in
  • Bak ongeveer 17 minuten (onder-bovenwarmte)

 

Smakelijk!

Door Ellen

Follow our blog on bloglovin!

4 gedachtes over “Zuurdesembroodjes voor de kinderen

Geef een reactie

