Rijstpap (met gouden lepeltjes)

fullsizerenderMoest er een hemel zijn dan is daar zéker rijstpap, want mijn moeder is daar al én haar lievelingsdessert was rijstpap.
Ik wil niet weten hoeveel liters rijstpap zij in haar leven zal gegeten hebben. Mijn bomma (niet alleen de mijne maar nog van 26 anderen) maakt al sinds ze getrouwd is met mijn bompa élke dag rijstpap! Dit dus al 70 jaar lang.
Grappig genoeg is bomma niet zo zot van rijstpap, iets in de trend van een goede echtgenote enz…?

Uiteraard hebben wij als kind dit dus ook met de paplepel meegekregen (gniffel voor men woordspeling).
Rijstpap stond zeker twee keer per week op tafel.
Het was ook het eerste dat ik zelf kon maken. Het recept stond op de eerste bladzijde van mijn dagboek toen ik voor een jaar op uitwisseling vertrok.

Het is echt recht toe recht aan. Vond het nooit het bloggen waard omdat ik dacht dat heel de wereld op deze manier rijstpap maakte. Maar volgens Chloë is dit niet het geval dus hier komt ie dan.

Wat heb je nodig voor 1 liter:

  • 150 gram ronde rijst
  • 1 liter volle melk
  • 1 ei
  • snuifje zout
  • 3 eetlepels suiker

hoe maak je het:

  • Spoel je rijst af onder stromend water en laat uitlekken
  • Breng de melk aan de kook met een snuifje zout
  • Voeg de rijst toe en laat 30 minuten koken op een zacht vuurtje, roer af en toe de rijst los
  • Na 30 minuten: zet een deksel op de pot en wikkel je pot in een deken
  • Laat 30 minuten in je deken verder garen
  • Voeg eierdooier en suiker toe
  • Klop je eiwit stijf en spatel het eronder
img_6681
onze versie van een hooikist

heerlijk met bruine suiker, mijn persoonlijke favoriet is met abrikozenmoes, mijn moeder was zot van rijstpap met krieken.

Wil je gele rijstpap? voeg gewoon saffraan toe.

img_6686
hihi, het dagboekje er nog eens bijgenomen.

Smakelijk!

Door Ellen

Follow our blog on bloglovin!

Een gedachte over “Rijstpap (met gouden lepeltjes)

Geef een reactie

