Borsjt, borsjtsj, borscht of rode bieten soep

img_6792Op mijn 18de vertrok ik voor een jaar naar een gastgezin in Letland.
Helga, Zanis, Reta de hond en Peteris de kat werden mijn tweede familie.

Over mijn jaar in Letland kan ik een boek schrijven. Maar dat zou niet allemaal even relevant zijn voor deze blog. Wat echter wel relevant is is dat ik daar heb leren koken. De beginselen van koken,  gehakt malen, vis kuisen, paddestoelen en bessen plukken, erg basic en nostalgisch, met de seizoenen mee, biologisch.
Mijn gastouders verwachtte echt dat ik kookte wanneer zij later werkte. Een verwachting die ik niet kende van thuis ;).
Ze konden beide ook echt goed koken, afkruiden en improviseren.

Borsjt is een gerecht dat ik daar heb leren kennen. Een heerlijk vullende maaltijdsoep met rode biet, witte kool, rundvlees, aardappelen. Afgewerkt met de onvermijdelijke schep zure room.
Heerlijk met dit weer!

Wat heb je nodig voor 1,5 liter soep

  • 2 verse bietjes
  • 150 gram witte kool
  • 3 aardappelen
  • soepvlees
  • 1 wortel
  • 1 ui
  • 1 laurierblad
  • dille
  • een eetlepel tomatenpuree
  • een eetlepel suiker
  • een halve eetlepel azijn
  • peterselie
  • zure room
  • zout en peper

Hoe maak je het

  • Zet een pot op het vuur met 1,5 liter water, het soepvlees en de ongeschilde bieten. voeg een eetlepel zout toe.
  • Vis de bieten uit de pot wanneer ze gaar zijn (30-40 minuten ongeveer)
  • Schil de bieten en rasp ze of snij in fijne blokjes.
  • Wanneer het vlees gaar is haal je dit ook uit de pot en snij het in kleine blokjes.
  • Schil de aardappelen en snij in blokjes, snij de kool in reepjes. Voeg dit toe aan de pot, samen met de stukjes vlees.
  • snipper de ui en snij de wortel fijn. Verhit wat olie in een pan en stoof de groentjes, voeg de geraspte biet toe, de tomatenpuree, azijn en suiker.
    Voeg het gestoofde mengsel toe aan de pot.
  • voeg nu de kruiden toe en laat een half uurtje sudderen.fullsizerender

    Smakelijk!

Door Ellen

Follow our blog on bloglovin!

Geef een reactie

