Chocoladebom in een tas.

souffle-10

Omdat onze oudste zoon niet tegen chocolade kan in al zijn vormen en we hem een beetje willen sparen. Is chocolade eten een echte guilty pleasure in dit huis.
Ik ben geen echte snoeper, maar er zijn toch van die dagen (vooral periodiek gebonden) dat ik enorm veel zin heb in chocolade.

Op deze momenten grijp ik vaak naar deze heerlijke chocoladebom. De basis voor dit recept haalde ik enkele jaren geleden bij Yvette Van Boven, één van mijn Homemade heldinnen. Ik heb wat gespeeld met verhouding bloem, zo kies ik voor 1 el kokos- of amandelmeel – want dat maakt hem voor mij iets sappiger – en voegde het snuifje zout en wat bakpoeder toe aan het recept.

Je kan deze chocoladebom zo eten, maar je kan hem ook wat pimpen met alles wat je voorhanden hebt, zoals: stukjes walnoot, blauwe bessen en frambozen (vers of uit de diepvriezer) en natuurlijk stukjes chocolade. Mijn favoriet van het moment zijn stukjes van Tony Chocolonely’s  karamel met zeezout.

Omdat het een mug cake is, is hij dus letterlijk in maximum 5 minuten klaar. Ik mix alle ingrediënten ook direct in mijn tas dus ook nog eens geen afwas… een echte winner.

Wat heb je nodig voor 1 tas:

  • 1 tas (geen koffietasje maar eerder een theetas)
  • 1 el kokos- of amandelmeel*
  • 2 el Tarwebloem
  • 1 el cacaopoeder
  • 1 tl vanille extract
  • snuifje zeezout
  • 1 tl bakpoeder
  • 1 ei
  • 3 el rietsuiker
  • 3 el melk ( plantaardig of van de koe)
  • 3 el zonnebloemolie

* Dit wisselt naargelang de aanwezigheid en de nabijheid van het product.
Kokosmeel heeft een heel lichte kokossmaak en dat vind ik wel best lekker bij de chocolade, maar amandel is ook heel lekker. Probeer gerust wat jou het beste bevalt.

Hoe maak je het:

  • Doe alle droge ingrediënten in de tas en meng goed door elkaar.
  • Voeg dan het ei, de melk, de vanille en de olie er bij en meng alles er goed door.
  • Optioneel: roer nu de extra ingrediënten zoals chocolade stukjes , noten of de bessen er door.
  • Stop in de microgolf en zet 3 minuten op volle kracht.
  • Laat als je wilt even afkoelen… maar dat lukt mij niet. Ik eet hem het liefst nog dampend en recht uit de tas.

Dig in!!

 

Door Chloë

Follow our blog on bloglovin!

Geef een reactie

