Risotto met bier

IMG_7263 (1)

Risotto, wat een heerlijke culinaire uitvinding. Voor mij behoort het echt in de top 5 van comfortfood. Maar zo dachten mijn kids daar dus eerst niet over.

Dat wij ten huizen Spoons helemaal in to bier zijn, moeten we jullie niet meer vertellen.
Het zal hier dus ook sneller gebeuren dat we een lekker flesje bier hebben open staan dan een fles witte wijn. En omdat bier in de keuken niet moet onderdoen, dacht ik op een dag, waarom maak ik die risotto niet eens met wat bier in plaats van die witte wijn?
Zo gezegd en gedaan. Daar zette ik die heerlijke dampende pot op tafel en schepte op. Arend en Thor, begonnen ( zoals gewoonlijk bij risotto) met iets wat lange tanden aan hun maal, maar wat eerst één lepeltje was werden er al snel twee en drie… Voor ik het goed en wel wist, waren de borden leeg en schepte ze extra op hun bord. Buiten de wijn vervangen door bier, heb ik eigenlijk niets veranderd aan mijn recept. Dus sinds die dag behoort risotto tot de familiale top van comfortfood en maak ik hem niet meer met wijn of vermout.

Bij onze risotto eten we vaak allerlei kleine groenten-gerechtjes en vlees, maar de favoriet is toch de gerookte forel.

Wat hebben we nodig voor 4 personen:

  • 350 gr risotto rijst
  • 100 ml lekker bier (IPA of een pittige blonde)
  • 1 l kippenbouillon
  • 1 cup geraspte pecorino kaas* of parmezaanse kaas.
  • 1 ajuin gesnipperd
  • 1 selderij stengel gesnipperd
  • 2 teentjes look gesnipperd of geraspt.
  • snuifje zeezout
  • snuifje cayennepeper
  • olijfolie
  • 1 el ghee

* Pecorino kaas is iets scherper dan parmezaans kaas, omdat het van schapenmelk is gemaakt.

*Dit is ruim voor 4 personen maar wij nemen graag de volgende dag een portie mee als lunch.

Hoe maken we het?

  • Verwarm de oven voor op 180°
  • Zet de pot op het vuur en doe er de ghee in.
  • Fruit de ajuin, selder en look tot ze glazig zijn.
  • Voeg de rijst toe en fruit ze even mee.
  • Blus met het bier, roer alles goed door tot het bier goed is opgenomen.
  • Voeg nu de kippenbouillon toe. Roer alles goed door.
  • Zet de pot nu met deksel 20 min in de oven.
  • Haal de pot uit de oven. Roer de Pecorino en een scheut olijfolie door de risotto.
  • Proef en kruid bij indien nodig.
  • Laat 5 minuten rusten en zet op tafel. Voorzichtig de pot is warm.
  • Serveer met de bijgerechten naar keuze.

Enjoy!

Geef een reactie

