Pencils goes keto

IMG_1850Naast een kookboek-verslaving heb ik ook een voedingsboeken-verslaving. Je weet wel, die boeken die (semi-)wetenschappelijk uitleggen wat men zou moeten eten. Het lastige aan die boeken is dat ze elkaar tegenspreken. Handig, lekker verwarrend.

Maar na een stuk of 10 boeken haal je er na een tijd wel wat grote lijnen uit die blijven terugkomen.
Daar zijn bij:  intermittent fasting, suiker vermijden, geraffineerde koolhydraten vermijden, vetten zijn niet langer de vijand en eet geen kant en klaar.

Via het ene boek en dan het andere kwam ik dan plots bij keto terecht.
Keto gaat nog een stapje verder. Keto is niet zomaar koolhydraatarm eten, nee keto is zo goed als koolhydraat vrij eten.
Jawel! geen koolhydraten, en dat wil zeggen uiteraard geen suiker, pasta, brood, rijst, aardappelen enz… maar ook geen fruit (enkel bessen), en groenten die hoog zijn in koolhydraten.
Dit zodat je lichaam in plaats van energie te halen uit glucose (altijd eerste keus) energie gaat halen uit vet. Het vet dat je eet en uiteraard het vet dat je al hebt in mijn geval ;).

9 weken eet ik nu zo. En ik voel me heel fit (de recent opgelopen blindedarmontsteking buiten beschouwing gelaten). Ik voel me niet alleen fit en helder in het hoofd, ik ben ook al best wat kilo’s kwijt geraakt (14).
De theorie zegt dat ongeveer 80% van je calorie intake gezonde vetten moeten zijn, de rest vul je aan met eiwitten en koolhydraten (die in je groenten en noten zitten).

In de praktijk wil dat zeggen dat je enorm veel groene groenten eet, in alle vormen, een stukje vlees of vis en noten en zaden, olijfolie, kokosolie, ghee,..
Handige is dat je geen honger hebt (je bloedsuikerspiegel schommelt nl niet) en geen craving naar zoet (ook weer door die bloedsuikerspiegel).

Na een tijd begon ik wel brood te missen, om eens te beleggen met avocado of een lekkere pesto of spread.
Wel toen kwam dit recept langs.
Het keto brood. Het heeft de structuur van cake maar is hartig en erg vullend. En uiteraard koolhydraatarm (enkel de koolhydraten uit de amandelen).

Wat heb je nodig:

  • 1,5 cup amandelmeel (fijn)
  • 4 eetlepels boter of ghee
  • 6 eieren
  • 1,5 theelepels bakpoeder

*ik heb ook wat droge gist toegevoegd, niet om te laten rijzen maar voor de ‘broodsmaak’
*origineel recept zegt ook nog zout maar bakpoeder is zout genoeg voor mij.

Hoe maak je het:

  • begin met de eieren te scheiden
  • klop de eiwitten op
  • smelt de boter
  • Mix de eigelen met de boter.
  • Voeg amandelmeel toe en 1/3de van de eiwitten, mix
  • spatel daarna de rest van de eiwitten eronder.
  • bak 30 minuten op 190 graden.

Smakelijk!

Door Ellen

 

 

 

 

Advertenties